Debatemne: Thai-Dk Din debat side :: ØK - Østasiatisk Kompagni

Oprettet af alan d. 10-03-2024 13:42
#7

Der er i udsendelsen Selandia - Magten over havet lidt gamle billeder og video fra Bangkok i 1912. Blandt andet fra Selandia's første ankomst i Bangkok 20. april 1912.

1912 bliver verdens første oceangående dieselskib M/S Selandia søsat hos B&W i København. Hjernen bag er Rudolf Diesel og Ivar Knudsen med opfindelsen af den revolutionerende dieselmotor til skibe. Sammen med H. N. Andersen, stifteren af ØK, skaber de M/S Selandia og en ny æra indenfor skibsfart begynder. Skibet bliver hyldet hvor end i verden det kommer frem, og de tre mænd ser hurtigt deres enorme succes. Men i årene efter Selandias jomfrusejlads dør to af skaberne, Rudolf Diesel og Ivar Knudsen under mystiske omstændigheder. Selandia var en revolution omgivet af mystik.




En tur med M/S Selandia til Bangkok i år 1950


www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-01-1024x705.jpg



M/S Selandia – en teknologisk revolution

I 1912 kunne en teknologisk revolution forlade værftet B&W i København og stævne ud på verdenshavene. Det nybyggede motorskib M/S Selandia sejlede på diesel og markerede begyndelsen til enden for dampskibene, der sejlede med kul som brændstof. Selandia blev med sine 2.500 hestekræfter sat ind i ØK’s linjefart til Fjernøsten.

M/S Selandia var bestilt af og bygget til Det Østasiatiske Kompagni (ØK) af Burmeister & Wain som et kombineret passager- og fragtskib. Selandias jomfrurejse gik fra København til Bangkok og tilbage igen.

Man kan finde mere information omkring H.N. Andersen, Det Østasiatiske Kompagni (ØK) og Selandia i denne tråd:»ØK - Østasiatisk Kompagni



M/S Selandia gjorde tjeneste for ØK frem til 1936 hvor skibet blev afhændet til et norsk selskab.

M/S Selandia – i krigens tjeneste

I 1938 løb nybygning nr. 86 fra Nakskov Skibsværft af stablen og skibet blev navngivet M/S Selandia og leveret til Det Østasiatiske Kompagni (ØK). Nybygningen var bygget til at sejle på Bangkok-ruten.

På sin tredje rejse til Bangkok var skibet ved krigens udbrud på vej fra Singapore til Koh-si-chang for losning. Med krigens udbrud endte M/S Selandia med at sejle i allieret tjeneste frem til krigens slutning. M/S Selandia kom som det sidste ØK-skib i allieret tjeneste hjem til København.

M/S Selandia – tilbage på ruten til Bangkok

Efter lidt efterkrigs-opgaver og reperation af den meget nedslidte motor blev M/S Selandia i 1947 igen indsat på ruten som skibet oprindeligt var bygget til. Nemlig ruten til Bangkok i Thailand.

M/S Selandia sejlede på Bangkok-ruten frem til 1962, hvorefter skibet blev ophugget.

M/S Selandia – lidt billeder af skibet

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-02-1024x760.jpg
Kabyssen på skibet.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-03.jpg
Skibets bar.

M/S Selandia – en ung mand om bord i 1950

I 1950 var en ung mand ved navn Jens Gunnersø ombord på M/S Selandia på ruten til Bangkok. Jens Gunnersø havde sit fotografiapparat med på turen. På turen fik Jens Gunnersø taget en del billeder af dagligdagslivet ombord, skibets sejlads og af nogle af skibets passager.

Følgende billeder er ikke lagt op i kronologisk rækkefølge.
Billederne viser lidt af livet om bord på M/S Selandia’s tur til Bangkok i starten af 1950.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-09-1024x651.jpg
Her ses klippen ved Gibraltar fra skibets dæk.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-05-1024x744.jpg
Her ses agterenden af skibet i Suezkanalen.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-17.jpg
Her ses de to koksmather i forbindelse med en badmintonkamp om bord.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-13-1024x692.jpg
Her ses skibets fodboldhold.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-08-1024x738.jpg
Frivagt med tropehjelm.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-15.jpg
Her ses Jens Gunnersø ved roret.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-07-1024x750.jpg
Her overraskes Jens Gunnersø under sin middagssiesta.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-16.jpg
Her ses en kammerdreng med aben ‘Hr. Jones’.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-14-1024x768.jpg
Her ses to ungtjenere ved det store kolde bord.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-11-1024x815.jpg
Her ses officerer på dækket.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-05-1024x744.jpg
Soldater på havnen i Singapore.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-04.jpg
Soldater på havnen i Singapore.


M/S Selandia – passagerne ombord

Blandt passagerne på M/S Selandia’s tur til Bangkok i 1950 var et ungt thailandsk par. En ung Kong Bhumibol og hans forlovet, den 17-årige Sirikit. Kong Bhumibol var på vej fra Europa og hjem til Thailand for at blive formelt kronet. Kong Bhumibol og hans forlovet Sirikit blev efter rejsen gift den 28. april 1950, kort før kroningen den 5. maj 1950 af Kong Bhumibol.

Bhumibol havde 11 år tidligere været passager på M/S Selandia, da han som dreng rejste til Europa sammen med hans mor Sangwan og hans storebror Kong Ananda.


www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-22.jpg
Her ses hovmester Axelson ved modtagelsen af passagerer.

www.thai-dk.dk/uploads/2024-03-09 100041.jpg
Her ses kongefamilien.

www.thai-dk.dk/uploads/2024-04a-09 100543.jpg
Her overrækker Kong Bhumibol kaptajnen en gave.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-23.jpg
Her ses Selandias telegrafist med en nyerhvervt thailandsk orden på brystet.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-19-1024x768.jpg
Her er Sirikit hos skibets frisør.

www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-21-1024x769.jpg
Her ses den thailandske kong Bhomibol sammen med en tjener.


www.thai-dk.dk/uploads/1950-selandia-24.jpg
Her ses det lille flådefartøj, der fungerede som chalup mellem M/S Selandia og et thailandsk orlogsskib. Billedet er taget ud for Bangkok.

Søsterskibet M/S Jutlandia

Nogle år senere ankom M/S Selandia’s søsterskib M/S Jutlandia med andre kongelige passager til Thailand. Det var efter at M/S Jutlandia havde fungeret som hospitalsskib under Korea-krigen i 999 dage. Den kongelige passager var tronfølger prinsesse Margrethe, i dag Danmarks Dronning. M/S Jutlandia sejlede også kong Bhumibol og dronning Sirikit til Danmark i 1960, da de der besøgte de skandinaviske lande.

Redigeret af ADM d. 19-03-2024 09:17