Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Sygeplejerskeliv uden grænser:
sol
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 28-09-2018 07:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 248
Tilmeldt: 09.11.09
 Status: Offline

24-årige Line Højberg blev færdiguddannet fra VIA Sygeplejerskeuddannelsen i Randers i januar i år. Kort efter rejste hun til Nordnorge, hvor hun nu arbejder på Helgelandssykehuset. Lysten til at arbejde ude i verden blev fodret allerede på studiet, hvor hun var tre måneder i praktik på et hospital i Thailand.


24-årige Line Højberg blev færdiguddannet fra VIA Sygeplejerskeuddannelsen i Randers i januar i år. Kort efter rejste hun til Nordnorge, hvor hun nu arbejder på Helgelandssykehuset. Lysten til at arbejde ude i verden blev fodret allerede på studiet, hvor hun var tre måneder i praktik på et hospital i Thailand.
- Helt fra starten af sygeplejerskeuddannelsen var jeg klar over, at jeg gerne ville i praktik i udlandet, fordi jeg har en trang til at opleve andre dele af verden. Og opleve sygeplejen i en anden kultur. Jeg vil rigtig gerne udfordre mig selv, forklarer 24-årige Line Højberg.

Ønsket gik i opfyldelse på den sidste del af uddannelsen, hvor hun var tre måneder i praktik på et hospital i Thailands hovedstad Bangkok. Her prøvede hun både at være på en medicinsk og en kirurgisk afdeling og fik desuden indblik i forskellige sundhedsfremmende tiltag i lokalsamfundet.

For eksempel besøgte Line et slumområde, hvor der blev gjort en særlig forebyggende indsats for at hjælpe børn af forældre med misbrugsproblemer.

- Ved at tage til Thailand fik jeg virkelig oplevet en helt anderledes kultur end den danske, og jeg fik masser af udfordringer. Jeg var rigtig glad for det, siger Line.

Kulturforståelse er vigtigt
Hun fortæller, at den kulturelle forskellighed blandt andet gav sig udtryk i, at det i Thailand anses for uhøfligt ikke at svare på et spørgsmål. Derfor har Line flere gange oplevet at blive sendt i en helt forkert retning, når hun spurgte thailændere om vej i Bangkok. Af ren høflighed vil de nemlig hellere svare forkert end slet ikke at være i stand til at give et svar.

- Det var meget frustrerende. Men jeg tror, at det er sundt, at man som sygeplejerske oplever den frustration på egen krop. At prøve at være i en helt anden kultur med andre regler og et andet sprog, så man bedre kan sætte sig i de patienters sted, som oplever det, forklarer Line.

På sygeplejerskeuddannelsen er der en masse teori om kulturelle barrierer i forhold til etniske grupper i det danske sundhedssystem. Lines erfaring er, at man meget bedre forstår den teori, når man selv har prøvet at bo i en helt anden kultur.

https://amtsavise...kel/390200
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Videorådgivning fra Ægteskab Uden Grænser Alt det andet 16 09-04-2024 08:07
Ægteskab Uden Grænser: Familiesammenføring Visa til Danmark 3 21-04-2023 14:32
Du kan nu rejse til flere destinationer i Thailand uden en uges karantæne Hele Thailand 2 13-01-2022 13:10
Udvisning til Thailand uden sine biologiske børn. Fri Debat 11 09-01-2022 17:36
Indrejse i Thailand uden karantæne fra 1. juli Visa til Thailand 3 02-04-2021 11:20

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.18 sekunder | 100,249,514 Unikke besøg | jQ Blog