Se emne

Hvem er her? 1 gæst(er)
 Udskriv emne
Min mor giftede sig hundrede procent for at få økonomisk sikkerhed
ATM
#1 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-09-2021 09:27
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 204
Tilmeldt: 23.09.10
 Status: Offline

Da Aphinya Jatuparisakul migrerede med sin mor fra Thailand til Danmark, skulle det have været starten på et nyt og bedre liv, men i stedet blev det starten på en barndom med svigt og vold. I dag kæmper hun for at nedbryde fordomme om minoritetskvinder.



Aphinya Jatuparisakul voksede op i det nordøstlige Thailand med sin mormor og morfar. De boede i en af de fattigste regioner i hele landet.

Aphinyas mor solgte gademad i Bangkok for at tjene penge til familien, og senere rejste hun på et turistvisum til Danmark for at finde en mand, der kunne give hende økonomisk sikkerhed og opholdstilladelse.

– Min mor var, ligesom mange andre kvinder med hendes baggrund, nødsaget til at rejse langt væk for sine børns skyld, siger Aphinya.

Aphinyas mor var væk i nogle år, men en dag vendte hun tilbage til landsbyen. Hun havde fået en dansk mand, og Aphinya skulle med tilbage til Danmark. Aphinya var fem år på det tidspunkt og kunne ikke genkende sin mor længere.

– Da jeg skulle gennem lufthavnen gik det op for mig, at jeg skulle med den her fremmede kvinde til et nyt land. Jeg skreg og ville ikke med gennem paskontrollen, siger hun.

Hendes mor drømte om et rigtigt familieliv, efter at de var blevet familiesammenført i Danmark.

Vil nedbryde fordommene

– Min mor giftede sig hundrede procent for at få økonomisk sikkerhed, og det er helt i orden. Thailandske kvinder leder også efter kærligheden, men de har nogle vigtigere prioriteter, som er deres børn og familie. Det gør ikke deres jagt efter kærlighed mindre værd, siger Aphinya.

Mange af mine barndomsveninder fra Thailand er blevet gogodansere eller sexarbejdere i Thailand. Kvinderne på Istedgade er også bare mødre, der vil sende penge hjem til deres børn.

»Læs den fulde artikel på: Femina.dk
Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#2 Udskriv indlæg
Skrevet d. 25-09-2021 10:16
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3433
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

- Jeg spurgte hende en dag, om hun elskede mig. Så kiggede hun meget forundret på mig og sagde: "Nej. Men det kommer jeg til."

Bjarne Bovin er gift med thailandske Lau. Han forklarer, at for en thai starter et forhold ikke med kærlighed.

Debattør Aphinya Jatuparisakul finder udsagnet generalisererende, da mange thailandske kvinder rejser til Danmark med et forlist ægteskab baseret på kærlighed bag sig.

Er det kærlighed eller købekoner?

Til forsiden  Til toppen  Til bunden
thai
#3 Udskriv indlæg
Skrevet d. 20-10-2023 13:31
Bruger avatar

Bruger

Antal indlæg: 3433
Tilmeldt: 03.07.09
 Status: Offline

nick skrev:
P1 Debat: Kærlighed eller købekone?


SENDT FØRSTE GANG D. 18. SEP. 2018 KL. 12:15

Flere kvinder fra Asien gifter sig med danske mænd, er det kærlighed eller købekoner?

Er vi fulde af fordomme, når vi dømmer ægteskaberne?

Fra 2008 til 2017 er der sket en stigning på 65 % i antal thailandske kvinder i Danmark. Dokumentarfilmen "Hjertelandet" har fulgt thai-danske ægteskaber i 10 år.

P1Debat med: Sine Plambech antropolog/instruktør, Frank Andersen fraskilt, Sommai Molbæk gift med Niels, Aphinya Jatuparisakul datter af dansk-thai-ægteskab, Anna Thygesen erhvervskvinde.

Vært: Gitte Hansen





https://www.dr.dk...2018-09-18


Til forsiden  Til toppen  Til bunden
Gå til debat:
 

Lignende tråde

Emne Forum Svar Nyeste indlæg
Flere hundrede thailændere bliver evakueret fra kampe i Myanmar Nyheder på dansk 1 20-11-2023 12:27
Eksplosion på fyrværkerilager i Thailand dræber flere og sårer mindst hundrede Syd Thailand 6 02-08-2023 21:10
Thai Airways ude af økonomisk turbulens Flyselskaber 1 13-09-2016 11:47
Er vores sikkerhed i orden? Flyselskaber 8 30-03-2015 01:47
Norwegian hæver gebyrer 33 procent Flyselskaber 21 19-02-2014 10:32

Alt indhold på denne side er Copyright @ copy 2009 Thai DK Debat Forum Alle rettigheder forbeholdes Siden er optimeret til 1024 * 768
Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2024 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.
Siden dannet på: 0.19 sekunder | 99,422,218 Unikke besøg | jQ Blog